Vanliga frågor
PRIVAT
Vi har en generell städbeskrivning som vi följer, men självklart hjälper vi er med vad ni behöver och vill ha hjälp med. Kanske vill ni att vi hänger en tvätt som ni startat på morgonen, torka ur besticklådorna varje städtillfälle eller rengöra golvbrunnen. Hemstädningen är skräddarsydd helt efter era önskemål och behov.
Många av våra medarbetare förstår och kan kommunicera på svenska eller engelska. Vi rekommenderar dock att du informerar vår kundtjänst om du har några speciella önskemål kring detta.
Om inget annat är överenskommet från start så städar vi vanligtvis mellan 08:00-16:00
Det är bra om ni plockar undan kläder, leksaker, disk m.m. Då har vi möjlighet att arbeta mer effektivt och ni får ett mer kvalitativt arbete utfört.
Självklart, vi städar även kontor över hela Storstockholm. Kontakta oss så kommer vi ut på ett kundbesök för se hur ni har det och hur vi kan hjälpa er på bästa sätt.
Vanligtvis kan vi starta upp inom två veckor, lite beroende på vilken frekvens ni valt och hur schemat ser ut just för tillfället.
Vi städar inte på röda dagar och helgdagar. Om er städning infaller på en röd dag/helgdag så får ni gärna kontakta oss på kontoret så hjälper vi er att flytta det städtillfället.
Självklart får ni avboka städningen om ni är sjuka eller av annan anledning behöver det. Ring eller mejla direkt till kontoret så hjälper vi er därigenom. 08-560 243 62 alternativt info@malarostadservice.se.
Nej, vi hjälper er alla helgfria dagar om året vilket inkluderar hela sommaren, vinter, vår och höst.
Om olyckan varit framme så kommer vår medarbetare på plats att kontakta sin arbetsledare eller kundansvarig. Vi kommer då att meddela er vad som inträffat så att ni vet detta innan ni kommer hem. Efter det hörs vi av och pratar ihop oss om en lösning. Våra medarbetare blir självklart inte själva ersättningsskyldiga för det som gått sönder vilket också gör att de alltid berättar om något inträffat.
Ni får gärna lämna in en nyckel inför kommande städningar. Vi skriver då under en nyckelkvittens och förvarar er nyckel i ett säkerhetsskåp anpassat för just detta. Nyckeln är uppmärkt med en siffra och har ingen anknytning till oss som företag eller er som kund.
Först skickar ni in en intresseanmälan via hemsidan eller ringer in direkt till oss på 08-560 243 62. Efter det tar vi kontakt med er för att boka in ett hembesök där vi får se er bostad och de materialval ni har, berätta vad vi generellt gör samt höra hur vi kan hjälpa er. Vi återkommer sedan med en offert och förslag på startdag och tid. Efter ett ok på förslaget så startar kundansvarig eller en arbetsledare upp städningen.
företagsstädning
Vi har en generell städbeskrivning som vi följer, men självklart hjälper vi er med vad ni behöver och vill ha hjälp med. Kanske vill ni att vi rengör kaffemaskinen, fyller på te/mjölk eller rengör entrén utanför. Precis som våra övriga städningar så skräddarsyr vi kontorsstädningen helt efter era behov.
Många av våra medarbetare förstår och kan kommunicera på svenska eller engelska. Vi rekommenderar dock att du informerar vår kundtjänst om du har några speciella önskemål kring detta.
MATERIAL
Vi bjuder er på ett startkit vid första städtillfället, i det ingår allt vi behöver för att utföra en städning. Produkterna är miljömärkta och har en mild doft. När vi meddelar er via lapp på bordet att en viss produkt är slut väljer ni om ni köper in motsvarande eller om vi ska ta med och debitera er på kommande faktura.
Vi ser gärna att ni tvättar trasor och mopp/svabb utan sköljmedelefter utförd städning. Vill ni att vi startar en maskin med dessa innan vi går så ordnar vi såklart det.
Vi väljer endast miljömärkta produkter för våra städningar. Vi är certifierade enligt ISO:14001 och jobbar ständigt med att försöka underlätta för vår miljö.
Självklart kan vi komma överens om att vi tar med oss den produkt som tog slut sist hos er. Efter det debiterar vi er för den produkt vi fyllt på med. Ni behöver således inte vara inblandad i vad som saknas eller behöver köpas in.
Absolut, de är era!
EKONOMI
Det är en fast avgift som vi enligt lag är skyldiga att ha när vi utnyttjar ruttjänster. Den täcker våra administrativa kostnader.
Vi har 20 dagars betalningsvillkor för våra löpande städningar och 15 dagar för engångsjobb.
Ni betalar i efterskott. Vilket betyder att alla ändringar som extra beställningar eller avbokningar kommer med på kommande faktura.
När ni startar upp städning/fönsterputs hos er ber vi om er fakturaadress och personnummer. När tjänsten är utförd och godkänd skickar vi en faktura till dig där RUT-avdraget är avdraget på fakturan. När du betalat in detta belopp skickar vi sedan in uppgifter till Skatteverket på det resterande belopp som Skatteverket sedan betalar in till oss.
Absolut, vi kan dela på rutavdraget som ni önskar. 50/50, 60/40 eller vad som passar er bäst. Om ni valt 100% på en person i hushållet så är det lätt att byta till den andra om utrymmet skulle ta slut på den första.
Taget från Skatteverkets hemsida:
- Du måste ha fyllt minst 18 år vid beskattningsårets utgång
- Du är bosatt i Sverige eller betalar skatt i Sverige för minst 90 procent av din totala inkomst
- Du måste ha betalat för arbetet före årsskiftet för att avdraget ska komma med i din deklaration året efter
- Du ska ha rutavdrag kvar att utnyttja.
- Du måste betala tillräckligt med skatt för att kunna få dra av för rutarbete.
- Ett dödsbo kan få rutavdrag men enbart för arbete som är utfört före dödsfallet.
För att utnyttja rutavdraget måste du helt eller delvis bo i bostaden där tjänsten utförs. Även fritidshus, andelslägenhet eller en stuga som du äger eller hyr för kortare eller längre tid räknas som bostad. Du behöver inte äga bostaden som du bor i för att ha rätt till rutavdrag. Om du har dubbel bosättning räknas båda bostäderna som bostad. Du kan även få rutavdrag för arbete i dina föräldrars bostad om du har betalat för arbete.
Ni väljer själva om ni vill ha faktura via e-post eller e-faktura. Önskar man en pappersfaktura tillkommer en fakturaavgift på 40kr/faktura. Detta för att vi vill att fler ska prioritera miljön och anmäla sig till faktura via mejl eller e-faktura.
TRÄDGÅRD
Vi utför gräsklippningar, häckklippningar, trädbeskärning, borttagning av mindre träd, plantering av trädgårdsväxter och blommor. Rensning av rabatter och ogräs. Gödsling, odling, trädgårdsplanering m.m.
Ja det gör vi med snöslunga och andra hjälpmedel
Lite beroende på vilket typ av arbete som behövs göras. Vi kommer gärna ut på ett hembesök för att beräkna tiden, se trädgården för oss själva och självklart höra från er vad ni behöver ha hjälp med.
FÖNSTERPUTS
Ett fönsterparti kan vara indelat i flera små fönsterrutor. Spröjs är de ribbor som delar av ett fönster i flera rutor.
Om fönsterpartiet består av en glasruta kan man oftast montera av spröjsen när man putsar fönstret. Om fönsterpartiet består av flera glasrutor är det spröjsen som håller glasrutorna, detta kallas Fasta spröjs. Fasta spröjs kan inte monteras av utan varje glasruta måste putsas var för sig.
Vi behöver få veta,
– hur många fönster ni har
– om ni har spröjs
– om ni önskar 2-, 4- eller 6-sidig fönsterputs
– om det är något övrigt som är bra att veta såsom att fönster på övervåningen öppnas utåt, vi behöver stege för att det är fönster upp till nock osv.
Vid information till oss gällande antal fönster så vill vi gärna veta hur många fönsterrutor som finns. Tänk er att en fönsterruta har ett handtag.
Självklart! Vi använder oss av både stege och skaft för att utföra fönsterputs invändigt och utvändigt. Informera gärna om detta vid beställning så vi har det inför vår planering.
generellt
Oavsett vilken av våra tjänster ni är intresserad av så hjälper vi er gärna var som helst inom Storstockholms gränser.
Vi hjälper både företag och privatpersoner med bland annat:
– Hemstädning
– Storstädning
– Flyttstädning
– Byggstädning
– Kontorsstädning
– Företagsstädning så som butik-/lager-/garage osv
– Saneringar
– Tömningar
– Trädgårdshjälp
– Fönsterputs
– Barnpassning
– Hundpromenader
Och väldigt mycket mer. Ring oss, vi är bara ett samtal/mail bort!
ÖVRIGT
Det hjälper vi er gärna med. Det kan handla om att vattna blommor, skotta uppfarten, ta in posten, klippa gräset, komma och tända/släcka lampor.
Vi hjälper självklart till med att stryka. Vi räknar att vi stryker ca: 5-6 st skjortor på en timma. Det är självklart beroende av skjortans kvalitet.
Ring eller maila oss gärna så svarar vi dig och lägger eventuellt upp din fråga bland ovanstående.
08-560 243 62 eller info@malarostadservice.se